понеділок, 19 грудня 2011 р.

Конспект уроку української мови





Овчинникова Дар'я Павлiвна,
студентка групи УА 5
Севастопольського міського
гуманітарного університету

Науковий керівник:
Ковтун Iрина Миколаївна

Керівник від бази практики:
Науменко Олена Дмитрiвна

Конспект
уроку української мови

Тема уроку. Безособові речення
Культурознавча тема. Природа мудра. Все створила мовчки.
(соціокультурна)
Урок проведено  2 грудня 2011 року у 4-Б класі  ЗОШ № 39

Мета уроку:
поглибити знання учнiв про односкладнi речення, сформувати поняття про безособове речення, способи вираження в ньому головного члена (навчальна);
– розвивати творчi вмiння аналiзувати, трансформувати й конструювати безособовi речення, у яких головний член має рiзнi способи морфологiчного вираження, формувати вмiння визначати стилiстичну функцiю цих речень (розвивальна);
за допомогою мовленнєво-комунiкативного дидактичного матерiалу виховувати вмiння бачити прекрасне у природi й життi людей (виховна).

Тип уроку: урок вивчення нового матерiалу

           Підручник: Українська мова 8 клас / Н. В. Бондаренко, А. В. Ярмолюк. – К.: Освiта, 2005. – С. 116 - 121. (Додаток А).

Наочність: оформлення дошки (Додаток Б).

Дидактичний матеріал: картки для кодового диктанту (Додаток В).

Основні методи і прийоми: робота з підручником, бесіда, пояснення вчителя, метод вправ.

Структурно-композиційна схема уроку


І. Організація класу на роботу
· створення психологічного настрою;
· перевірка готовності учнів до уроку;

ІІ. Актуалiзацiя опорних знань
· бесiда про типи односкладних речень
· перевiрка домашнього завдання

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності
· спостереження над мовою
· словникова робота
· бесiда за прочитаним текстом

ІV. Сприйняття та усвiдомлення нового матерiалу
· робота з пiдручником: визначення та стилiстичнi особливостi безособових речень
· тренувальнi вправи: вправи за завданням на порiвняння i трансформацiю речень.

V. Закрiплення вивченого матерiалу
· кодовий диктант: визначення морфологiчного вираження головних членiв безособових речень

VІІ. Визначення домашнього завдання, підсумок уроку
· бесiда: повторення матерiалу про безособовi речення
· оцiнювання
· домашнє завдання: творча вправа


Хiд уроку

І. Організація класу на роботу (1 хв)

· створення психологічного настрою;
Доброго дня! Сідайте будь ласка. Я дуже рада вас бачити.
·  перевірка готовності учнів до уроку;
Перевірте наявність підручника, зошита, щоденника, ручки та олівця на парті. Розпочнемо урок!

ІІ. Актуалiзацiя опорних знань (7 хв)

· бесiда про типи односкладних речень
Якi речення називаються односкладними?
(Речення, граматична основа яких складається з одного члена).
На якi типи подiляються односкладнi речення?
(Речення з головним членом-пiдметом та з головним членом-присудком).
Назвiть види односкладних речень з головним членом-присудком
(Означено-особовi, неозначено-особовi, узагальнено-особовi, безособовi).
Яке речення називається неозначено-особовим?
(Речення, в яких йдеться про дiю, що здiйснюється невизначеною особою)
Яке речення називається узагальнено-особовим? (Речення, в яких йдеться про дiю, що здiйснюється всiма, будь-ким)
· перевiрка домашнього завдання
Читання перекладу речень iз вправи 254, с.116

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності (5 хв)

· спостереження над мовою
Робота з пiдручником. Пiдготовча вправа
Читання двох абзацiв тексту вправи 255 на с.117.
· словникова робота
Скажiть, будь ласка, як перекласти «як заманеться»?
(Как заблагорассудится).
Що означає «брила»?
(Глыба).
Що таке «перетин»?
(Разрез).
· бесiда за прочитаним текстом
Звернiть увагу на видiленi речення. Хто виконує дiю?
(Виконавця немає).
Чим виражений присудок?
(Дiєсловом).
Чи можна встановити особу й число дiєслова?
(Так, це третя особа однини).
Пригадайте, як називаються такi дiєслова.
(Безособовi).

ІV. Сприйняття та усвiдомлення нового матерiалу (12 хв)

· робота з пiдручником: визначення та стилiстичнi особливостi безособових речень Читання правила на с.120
· тренувальнi вправи: вправи за завданням на порiвняння i трансформацiю речень.
Порiвняльна вправа 258 с.120 – усно.
Вправа 259, с.121 - письмово в зошитах.
Перевiрка вправи 259
Трансформаційна вправа 261 – усно.

V. Закрiплення вивченого матерiалу (15 хв)

· кодовий диктант: визначення морфологiчного вираження головних членiв безособових речень
У цих реченнях є п'ять варiантiв вираження головного члена. Прочитайте, будь ласка, як може бути виражений головний член.
(Безособовим дiєсловом, особовим дiєсловом в безособовому значеннi, прислiвником, безособовою формою на –но, –то, iнфiнiтивом).
Прочитайте речення, знайдiть у них головний член i напишiть, чим вiн виражений.
(Учнi виконують завдання).
Давайте перевiримо вашу роботу.

VІІ. Визначення домашнього завдання, підсумок уроку (5 хв)

· бесiда: повторення матерiалу про безособовi речення
-Який тип речень ми сьогоднi вивчили?
(Безособовi).
-Чим вони вiдрiзняються вiд iнших односкладних речень з головним членом-присудком?
(У цих реченнях не може бути пiдмета. Вони повiдомлюють про природне явище, психiчний або фiзичний стан людини, незалежний вiд її волi).
· оцiнювання
· домашнє завдання: творча вправа
Вправа 265, с.125

ДОДАТОК Б
Оформлення дошки
Друге грудня
Класна робота
Безособовi речення
1. Сонця не видно. (дiєсл. форма на –но). 2. Сутенiло. (безос. дiєсл.) 3. Було тихо. (присл. зi зв'язкою «бути»)
 
ДОДАТОК В

Кодовий диктант
Прочитати безособовi речення. Знайти в них головний член. Цифрами позначити спосiб його морфологiчного вираження:
1 – безособове дiєслово
2 – особове дiєслово в безособовому значеннi
3 – прислiвник (слово категорiї стану)
4 – безособова форма на –но, -то
5 – iнфiнiтив

1. Менi щемко, так щемко на душi (О.Гученко). 2. Не можна звикнути до неволi (О.Iваненко). 3. Треба було поспiшати. (О. Iваненко). 4. Чернетку, звiсно, зроблено ранiше. (М.Шудря). 7. Офорт «Зi свiчкою» виконано у стилi Рембрандта (М. Шудря). 8. За хвилину було складено царський указ (С. Плачинда). 9. Чого йому так приємно? (I. Сенченко). 10. Свiт було пройдено (I. Сенченко). 11. Пахло водяними лiлеями (Б. Харчук). 12. Йому стало байдуже (I. Сенченко). 13. Перший раз отак свиснуло (А. Дiмаров). Не ненавидiти мiсто, а здобути (В. Пiдмогильний). 15. Вiд брукiвки потягувало холодом (Б. Харчук). 16. У вухах якось дзвенить. 17. Нам пощастило (Б. Грiнченко).

ДОДАТОК Г
Оформлення сторінки учнівського зошита
Друге грудня
Класна робота
Безособовi речення
Вправа 259

1. Сонця не видно. (дiєсл. форма на –но). 2. Сутенiло. (безос. дiєсл.) 3. Було тихо. (присл. зi зв'язкою «бути») 4. З гiр вiяло свiжiстю.(безос. дiєсл.)5. Вже було пiзно. (присл. зi зв'язкою «бути»)  6. Йти стало важче. (присл.) 7. Доведеться починати все спочатку.(безос. дiєсл.) 8. Все забувається. (безос. дiєсл.) 9. Дрiмається. (безос. дiєсл.) 10. Чи не час нам у дорогу? (присл.) 11. Риби ловилося все менше i менше. (безос. дiєсл.)

1 коментар:

  1. У залікових конспектах ви мали повністю розписати всі свої дії та діяльність учнів.
    Як розуміти подібне? Які інструкції дає вчитель,як він керує роботою учнів?? Які висновки роблять учні??

    ІV. Сприйняття та усвiдомлення нового матерiалу (12 хв)

    · робота з пiдручником: визначення та стилiстичнi особливостi безособових речень Читання правила на с.120
    · тренувальнi вправи: вправи за завданням на порiвняння i трансформацiю речень.
    Порiвняльна вправа 258 с.120 – усно.
    Вправа 259, с.121 - письмово в зошитах.
    Перевiрка вправи 259
    Трансформаційна вправа 261 – усно.

    ВідповістиВидалити