Овчинникова Дар'я
Павлiвна
студентка групи
УА 5
Севастопольського
міського
гуманітарного
університету
Науковий керівник:
Ковтун Iрина Миколаївна
Керівник
від бази практики:
Науменко Олена Дмитрiвна
Конспект
уроку
української лiтератури
Тема уроку. Зміст поеми «Давня казка». Жанрові особливості, композиційна структура
твору
Урок проведено 14 грудня 2011 року у 8-А класі
ЗОШ № 39
Мета уроку:
– поглибити знання про погляди Лесі Українки
на призначення мистецтва і митця; дати уявлення про жанровi особливостi та композицiйну структуру твору «Давня казка»; дослідити у поемі ідею вільної
творчості, вільнолюбства людини (навчальна);
– розвивати в учнів навички роботи з художнім текстом,
виразного читання; вміння логічно мислити, робити висновки (розвивальна);
– виховувати почуття поваги до поетичної творчості
Лесі Українки (виховна).
Тип уроку: урок вивчення нового
матерiалу
Підручник: Українська лiтература 8 клас / О. М. Авраменко, Г. К.
Дмитренко. – К.: Грамота, 2008. – С. 142 - 148. (Додаток А).
Наочність: оформлення дошки
(Додаток Б), презентація (Додаток В) аудiозапис уривку з
поеми «Давня казка» (Додаток Г)
Обладнання: комп’ютер.
Основні методи і прийоми: слово вчителя, бесіда,
читання за ролями.
Структурно-композиційна схема уроку
І. Організація
класу на роботу
· створення
психологічного настрою;
· перевірка
готовності учнів до уроку;
II.
Актуалiзацiя опорних знань
·
перевiрка
домашнього завдання
· літературна вікторина «Впізнай
поетичний твір Лесі Українки»
ІІI. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація
навчальної діяльності
· слово
вчителя
ІV. Сприйняття
та усвiдомлення нового матерiалу
·
слово
вчителя з опорою на матеріал презентації: про iсторiю написання поеми «Давня казка»
· прослуховування аудiозапису уривку поеми.
· робота з
підручником: виразне читання учнями першого роздiлу.
· бесiда: обговорення змiсту
V. Застосування знань, формування вмiнь i навичок
· бесiда: визначення жанру твору
VІ. Визначення
домашнього завдання, підсумок уроку
· бесiда за змiстом i жанром твору
· читання за ролями
· оцiнювання
· домашнє завдання
Хiд уроку
І. Організація класу на роботу (1 хв)
· створення
психологічного настрою;
– Доброго дня! Я дуже рада
вас бачити.
· перевірка
готовності учнів до уроку;
– Приготуйтеся, будь ласка,
до уроку.
II. Актуалiзацiя опорних знань (10 хв)
· перевiрка домашнього завдання
– Сьогоднi ми продовжимо
працювати над творчiстю Лесi Українки. Прочитайте напам'ять її вiрш «Хотiла б я
пiснею стати».
· літературна вікторина «Впізнай
поетичний твір Лесі Українки»
– Давайте спробуємо пригадати
iншi твори цiєї поетеси. Я читаю поетичнi рядки, а ви згадайте вiршi, з яких
вони взятi.
Якби я так високо стояла,
Хай була б я весь вік одинока.
(«Ви щасливі, пречистії зорі»)
Лунали б тоді мої мрії
І щастя моє таємне.
(«Хотіла б я піснею стати»)
Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки.
(«Давня весна»)
Співало все, сміялось і бриніло,
А я лежала хвора й самотна.
(«Давня весна»)
Якби я ваші промені мала,
Я б ніколи не мовила слова.
(«Ви щасливі, пречистії зорі»)
Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну.
(«Хотіла б я піснею стати»)
ІІI. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація
навчальної діяльності (3 хв)
· слово
вчителя
– Сьогоднi
ми з вами продовжимо вивчати творчiсть Лесi Українки. Прочитайте, будь ласка,
епiграф.
«Хто хоче знати її
серце, хай читає її твори» (Л.Старицька-Черняхiвська)
– Як
ви розумiєте цi слова дослiдницi творчостi Лесi Українки? (З творiв поетеси можна
дiзнатися про те, що її хвилювало, про особистi переконання, почуття, емоцiї).
– Правильно.
Ми будемо працювати над одним iз творiв Лесi Українки, який допоможе нам краще зрозумiти думки й
почуття поетеси. Цей твiр називається «Давня казка».
ІV. Сприйняття та усвiдомлення нового матерiалу (15 хв)
·
слово
вчителя з опорою на матеріал презентації: про iсторiю написання поеми «Давня казка»
Слайд №2
– «Давню казку» Леся Українка написала в 1893 році. На ту
пору вона вже була зрілим поетом. Своє місце як митець письменниця бачила лише
серед найпередовіших, революційних представників суспільства — серед
робітників.
Слайд №3
– У творі йдеться і про роль поета і його творів у
суспільному житті. Тому головний герой цієї поеми — поет.
Слайд №4
– Твір
«Давня казка» вперше був опублікований у львівському журналі «Життє і слово» за
1896 рік, а пізніше — в другій збірці віршів Лесі Українки «Думи і мрії». У час
творення цієї поеми одні письменники реакційного напряму заявляли, що мистецтво
потрібно лише для розваги, інші — що історію вершать царі, королі, володарі
трудящих, що гнобительський лад — непорушний, вічний. Поемою «Давня казка» Леся
Українка давала гостру відсіч носіям цих теорій.
· прослуховування
аудiозапису уривку поеми.
– Давайте прослухаємо
початок цього твору.
· робота з підручником: виразне читання учнями
першого роздiлу.
– Прочитайте
перший роздiл до кiнця.
· бесiда: обговорення змiсту
– Якi вашi враження вiд
уривку цього твору?
– Про що застерігає Леся Українка читача у вступі до твору?
(Тільки вибачте ласкаво, Що не все в ній буде нове. Може, часом не
завадить І давніше пригадати).
– Чому поетеса вважає, що не варто забувати про старе?
(Незважаючи на те, що
тема не нова, поетеса вважає її актуальною).
– Як письменниця характеризує поета?
(Проживав поет нещасний,Тільки мав талант до віршів Не позичений, а
власний ... На обличчі у поета Не цвіла урода гожа, Хоч не був він теж
поганий,— От собі — людина божа).
– Чому, живучи самотньо, поет не був одиноким?
(До його малої хати Раз у раз ходила молодь Пісні-слова вислухати).
– Як до героя твору ставилися люди? Про що це свідчить?
(Вони поважали його, приносили подарунки за пiснi. Слухачi дуже високо
цiнували його творчiсть).
– Чим пояснити любов поета до діброви?
(Йому подобалося писати
пiснi на самотi, серед чарiвної природи. Там до нього приходило натхнення).
– Що порушило спокій митця під час його перебування
насамоті з дібровою?
(Тільки чує – гомін, гуки, Десь
мисливські сурми грають, Чути разом, як собачі Й людські голоси лунають).
– За яких обставин відбулася зустріч поета з лицарем?
(Поет сидiв на стежинi,
по якiй лицар їхав на полювання).
– Як письменниця характеризує лицаря?
(Та лихий такий, крий боже!)
– У чому виявилася самовпевненість поета під час розмови з
лицарем?
(Поет не захотiв пiти з
дороги та не злякався погроз лицаря).
– Як погрожував лицар поетові?
(Слухай, ти, втікай лиш краще, Бо пізнаєшся ти з лихом!)
– Як ви розумiєте слова поета «Ти втікай, бо я,
мосьпане, Не таких, як ти, полюю»?
(Поет мiг написати вiрш, який
був би неприємним для лицаря).
– Яким був результат полювання мисливців?
(Розтеклись ловці по гаю,Полювали цілу днину, Та коли б же вполювали Хоч
на сміх яку звірину!)
– Якою була друга зустріч лицаря з поетом?
(Лицар повертався з
невдалого полювання i побачив поета на тiй самiй стежинi).
– Що для поета є головною цiннiстю?
(Воля, можливiсть
творити для народу).
– Як поставився лицар до виконання пісні поетом?
(Вiн зрозумiв, що пiснi
мають велику силу впливу на людей. «Що
за дивна сила слова! Ворожбит якийсь, та й годі!»).
V. Застосування знань, формування вмiнь i навичок (10 хв)
·
бесiда: визначення жанру твору
– Звернiть увагу на назву твору. Давайте спробуємо
зрозумiти, чи насправдi це казка. Яку винагороду бажає отримати авторка за
розповідь казки? Знайдiть у текстi та прочитайте. (А мені, коли не лаврів,
То хоч бубликів дай в’язку).
– Кінцівку яких творiв це нагадує?
(Народних казок).
– Чи зазначено у творі, у якiй країнi та коли відбуваються
події казки?
(Нi).
– Чому? Знайдiть у текстi пояснення.
(Бо у казці, та ще в віршах, Все можливо, добрі люди»).
– Отже, чи можемо ми сказати, що у творi є ознаки казки?
(Так).
– Чи є у творi ознаки поеми?
(Так, це великий вiр шований твiр, у ньому є сюжет).
– Сама поетеса визначила жанр твору як
ліро-епічну соціальну поему-казку. Запишiть у зошити назву жанру. Ознаки казки
у творi —це зачин i те, що події відбуваються в давноминулі часи у невiдомiй
країнi.
VІ. Визначення домашнього завдання, підсумок уроку (6 хв)
· бесiда за змiстом i жанром твору
– Отже,
що ми дiзналися про головних героїв «Давньої казки»?
(Один з головних героїв – поет, пiснi якого мали велику силу, звеселяли життя
людей. Другий головний герой – гордий та завзятий лицар, для якого грошi
важливiшi, нiж життєвi цiнностi поета).
– Який жанр цього
твору?
(Ліро-епічна соціальна поема-казка).
· читання за ролями
Давайте прочитаємо
уривок з першого роздiлу за ролями.
· оцiнювання
· домашнє завдання
– Ваше домашнє завдання –
прочитати
поему «Давня казка» до кiнця.
Я так розумію, що додатки не змогли викласти.
ВідповістиВидалитиДашо, заходите в "мій обліковий запис" -"документи" - натискажєте на дискетку і завантажуєте свою презентацію - запускаєте її на перегляд - окпіюєте її адресу - привязуєте у ваше повдомлення.
краще було б використовувати інший шрифт або колір (неяскравий) для того, щоб відповіді учнів відрізнялися від пиатнь вчителя.
З методичною термінологічною термінологією у вас "проблемка"
ВідповістиВидалитиЦ урок-бесіда? Де назви видів діяльності, форм, методів і прийомів. у структурно-композиційній схемі ви це спробували зробити, але не достатньо, а в уроці ці терміни взагалі відсутні.
Краще допрацювати
Дякую, вiдредагувала
ВідповістиВидалити