субота, 17 грудня 2011 р.

Конспект залiкового уроку лiтератури


Овчинникова Дар'я Павлiвна
студентка групи УА 5
Севастопольського міського
гуманітарного університету

Науковий керівник:
Ковтун Iрина Миколаївна

Керівник від бази практики:
Науменко Олена Дмитрiвна

Конспект
уроку української лiтератури

Тема уроку. Зміст поеми «Давня казка». Жанрові особливості, композиційна структура твору
Урок проведено  14 грудня 2011 року у 8-А класі  ЗОШ № 39

Мета уроку:
– поглибити знання про погляди Лесі Українки на призначення мистецтва і митця; дати уявлення про жанровi особливостi та композицiйну структуру твору «Давня казка»; дослідити у поемі ідею вільної творчості, вільнолюбства людини (навчальна);
розвивати в учнів навички роботи з художнім текстом, виразного читання; вміння логічно мислити, робити висновки (розвивальна);
 виховувати почуття поваги до поетичної творчості Лесі Українки (виховна).

Тип уроку: урок вивчення нового матерiалу

Підручник: Українська лiтература 8 клас / О. М. Авраменко, Г. К. Дмитренко. – К.: Грамота, 2008. – С. 142 - 148. (Додаток А).

Наочність: оформлення дошки (Додаток Б), презентація (Додаток В) аудiозапис уривку з поеми «Давня казка» (Додаток Г)

Обладнання: комп’ютер.


Основні методи і прийоми: слово вчителя, бесіда, читання за ролями.

Структурно-композиційна схема уроку

І. Організація класу на роботу
· створення психологічного настрою;
·   перевірка готовності учнів до уроку;

II. Актуалiзацiя опорних знань
·  перевiрка домашнього завдання
·  літературна вікторина «Впізнай поетичний твір Лесі Українки»

ІІI. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності
·  слово вчителя

ІV. Сприйняття та усвiдомлення нового матерiалу
·  слово вчителя  з опорою на матеріал презентації: про iсторiю написання поеми «Давня казка»
· прослуховування аудiозапису уривку поеми.
· робота з підручником: виразне читання учнями першого роздiлу.
· бесiда: обговорення змiсту

V. Застосування знань, формування вмiнь i навичок
· бесiда: визначення жанру твору

VІ. Визначення домашнього завдання, підсумок уроку
· бесiда за змiстом i жанром твору
· читання за ролями
· оцiнювання
· домашнє завдання

Хiд уроку

І. Організація класу на роботу (1 хв)

· створення психологічного настрою;

Доброго дня! Я дуже рада вас бачити.
·  перевірка готовності учнів до уроку;
Приготуйтеся, будь ласка, до уроку.

II. Актуалiзацiя опорних знань (10 хв)

·  перевiрка домашнього завдання

Сьогоднi ми продовжимо працювати над творчiстю Лесi Українки. Прочитайте напам'ять її вiрш «Хотiла б я пiснею стати».
·  літературна вікторина «Впізнай поетичний твір Лесі Українки»
Давайте спробуємо пригадати iншi твори цiєї поетеси. Я читаю поетичнi рядки, а ви згадайте вiршi, з яких вони взятi.
Якби я так високо стояла,
Хай була б я весь вік одинока.
(«Ви щасливі, пречистії зорі»)
Лунали б тоді мої мрії
І щастя моє таємне.
(«Хотіла б я піснею стати»)
Замиготіло листячко зелене,
Посипались білесенькі квітки.
(«Давня весна»)
Співало все, сміялось і бриніло,
А я лежала хвора й самотна.
(«Давня весна»)
Якби я ваші промені мала,
Я б ніколи не мовила слова.
(«Ви щасливі, пречистії зорі»)
Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну.
(«Хотіла б я піснею стати»)


ІІI. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності (3 хв)

·  слово вчителя
Сьогоднi ми з вами продовжимо вивчати творчiсть Лесi Українки. Прочитайте, будь ласка, епiграф.
«Хто хоче знати її серце, хай читає її твори» (Л.Старицька-Черняхiвська)
Як ви розумiєте цi слова дослiдницi творчостi Лесi Українки? (З творiв поетеси можна дiзнатися про те, що її хвилювало, про особистi переконання, почуття, емоцiї).
Правильно. Ми будемо працювати над одним iз творiв Лесi Українки, який допоможе нам краще зрозумiти думки й почуття поетеси. Цей твiр називається «Давня казка».

ІV. Сприйняття та усвiдомлення нового матерiалу (15 хв)

·  слово вчителя  з опорою на матеріал презентації: про iсторiю написання поеми «Давня казка»
Слайд №2
«Давню казку» Леся Українка написала в 1893 році. На ту пору вона вже була зрілим поетом. Своє місце як митець письменниця бачила лише серед найпередовіших, революційних представників суспільства — серед робітників.
Слайд №3
– У творі йдеться і про роль поета і його творів у суспільному житті. Тому головний герой цієї поеми — поет.
Слайд №4
Твір «Давня казка» вперше був опублікований у львівському журналі «Життє і слово» за 1896 рік, а пізніше — в другій збірці віршів Лесі Українки «Думи і мрії». У час творення цієї поеми одні письменники реакційного напряму заявляли, що мистецтво потрібно лише для розваги, інші — що історію вершать царі, королі, володарі трудящих, що гнобительський лад — непорушний, вічний. Поемою «Давня казка» Леся Українка давала гостру відсіч носіям цих теорій.
· прослуховування аудiозапису уривку поеми.
Давайте прослухаємо початок цього твору.
· робота з підручником: виразне читання учнями першого роздiлу.
Прочитайте перший роздiл до кiнця.
· бесiда: обговорення змiсту
Якi вашi враження вiд уривку цього твору?
Про що застерігає Леся Українка читача у вступі до твору?
(Тільки вибачте ласкаво, Що не все в ній буде нове. Може, часом не завадить І давніше пригадати).
Чому поетеса вважає, що не варто забувати про старе?
(Незважаючи на те, що тема не нова, поетеса вважає її актуальною).
Як письменниця характеризує поета?
(Проживав поет нещасний,Тільки мав талант до віршів Не позичений, а власний ... На обличчі у поета Не цвіла урода гожа, Хоч не був він теж поганий,— От собі — людина божа).
Чому, живучи самотньо, поет не був одиноким?
(До його малої хати Раз у раз ходила молодь Пісні-слова вислухати).
Як до героя твору ставилися люди? Про що це свідчить?
(Вони поважали його, приносили подарунки за пiснi. Слухачi дуже високо цiнували його творчiсть).
Чим пояснити любов поета до діброви?
(Йому подобалося писати пiснi на самотi, серед чарiвної природи. Там до нього приходило натхнення).
Що порушило спокій митця під час його перебування насамоті з дібровою?
(Тільки чує гомін, гуки, Десь мисливські сурми грають, Чути разом, як собачі Й людські голоси лунають).
За яких обставин відбулася зустріч поета з лицарем?
(Поет сидiв на стежинi, по якiй лицар їхав на полювання).
Як письменниця характеризує лицаря?
(Та лихий такий, крий боже!)
У чому виявилася самовпевненість поета під час розмови з лицарем?
(Поет не захотiв пiти з дороги та не злякався погроз лицаря).
Як погрожував лицар поетові?
(Слухай, ти, втікай лиш краще, Бо пізнаєшся ти з лихом!)
Як ви розумiєте слова поета «Ти втікай, бо я, мосьпане, Не таких, як ти, полюю»?
(Поет мiг написати вiрш, який був би неприємним для лицаря).
Яким був результат полювання мисливців?
(Розтеклись ловці по гаю,Полювали цілу днину, Та коли б же вполювали Хоч на сміх яку звірину!)
Якою була друга зустріч лицаря з поетом?
(Лицар повертався з невдалого полювання i побачив поета на тiй самiй стежинi).
Що для поета є головною цiннiстю?
(Воля, можливiсть творити для народу).
Як поставився лицар до виконання пісні поетом?
(Вiн зрозумiв, що пiснi мають велику силу впливу на людей. «Що за дивна сила слова! Ворожбит якийсь, та й годі!»).

V. Застосування знань, формування вмiнь i навичок (10 хв)

· бесiда: визначення жанру твору
Звернiть увагу на назву твору. Давайте спробуємо зрозумiти, чи насправдi це казка. Яку винагороду бажає отримати авторка за розповідь казки? Знайдiть у текстi та прочитайте. (А мені, коли не лаврів, То хоч бубликів дай в’язку).
Кінцівку яких творiв це нагадує?
(Народних казок).
Чи зазначено у творі, у якiй країнi та коли відбуваються події казки?
(Нi).
Чому? Знайдiть у текстi пояснення.
(Бо у казці, та ще в віршах, Все можливо, добрі люди»).
Отже, чи можемо ми сказати, що у творi є ознаки казки?
(Так).
Чи є у творi ознаки поеми?
(Так, це великий вiр шований твiр, у ньому є сюжет).
 Сама поетеса визначила жанр твору як ліро-епічну соціальну поему-казку. Запишiть у зошити назву жанру. Ознаки казки у творi —це зачин i те, що події відбуваються в давноминулі часи у невiдомiй країнi.

VІ. Визначення домашнього завдання, підсумок уроку (6 хв)

· бесiда за змiстом i жанром твору
Отже, що ми дiзналися про головних героїв «Давньої казки»?
(Один з головних героїв – поет, пiснi якого мали велику силу, звеселяли життя людей. Другий головний герой – гордий та завзятий лицар, для якого грошi важливiшi, нiж життєвi цiнностi поета).
   Який жанр цього твору?
(Ліро-епічна соціальна поема-казка).
· читання за ролями
Давайте прочитаємо уривок з першого роздiлу за ролями.
· оцiнювання
· домашнє завдання
Ваше домашнє завдання прочитати поему «Давня казка» до кiнця.





пʼятниця, 9 грудня 2011 р.

Урок i позакласний захiд


Сьогоднi ми продовжили працювати над творчiстю Лесi Українки. Як показав лiтературний диктант, учнi непогано сприйняли «Давнюю весну», оцiнки тiльки добрi та вiдмiннi. Коли вивчали поезiю «Хотiла б я пiснею стати», я пов'язала цю тему з попередньою, з народними пiснями. Багато хто вже забув цей матерiал. Що поробиш, пам'ять у дiтей короткочасна, i її треба розвивати. Вiрш “Ви щасливi, пречистiї зорi» важко зрозумiти без знання символiки зорi. Отже, ми звернулися до фольклору та до творчостi iнших письменникiв. 
Я вболiвала за свiй 8-А на позакласному заходi. Два восьмi класи змагалися у знаннi традицiй та iсторiї козацтва. Був конкурс i для вболiвальникiв, треба було продовжити прислiв'я про козакiв. Перемiг 8-А, учнi показали пiдготовку з iсторiї, умiння працювати в командi.
Удома я вiдчула, що перевiряти письмовi роботи – важка й одноманiтна справа, а ранiше я над цим не замислювалася.

четвер, 8 грудня 2011 р.

Мiй урок лiтератури


На уроцi лiтератури ми опрацювали бiографiю Лесi Українки та її вiрш “Давня весна». Цей урок був добре пiдготовлений. Ми з коллегами використали багато джерел, щоб вибрати найбiльш цiкавi факти з життя письменницi та використати їх у презентацiї. Ми поєднували матерiал пiдручника з додатковою iнформацiєю, наприклад, про подорожi Лесi Українки до Криму. На уроцi я намагалася розповiсти все це емоцiйно, немов я сама про це дiзналася нещодавно, мене ця iнформацiя вразила, i я дуже хочу розповiсти її учням. Уже пiсля уроку я згадала, що поставила не всi питання пiсля роботи з бiографiєю, хоч у конспектi вони написанi. Потiм ми з классом працювали над вiршем. Нагадую, що хлопцiв у цьому класi бiльше, а їм важко сприймати поезiю. I тим бiльш важко її аналiзувати, тому що треба говорити про настрiй, почуття. Про це вiдповiдали в основному дiвчата. Хлопцям легше дається такий матерiал, у якому є логiка. Пiд час роботи над iнформацiйним ґроном образу весни учнi були об’єднанi в команди, i кожна команда намагалася якомога повнiше охарактеризувати цей образ. У цiлому враження вiд уроку позитивнi.

середа, 7 грудня 2011 р.

Розвиток мовлення та лiтература

Сьогоднi провела урок з розвитку мовлення. Учнi писали переказ уривку з роману Д.Дефо "Робiнзон Крузо", тобто простежується зв'язок зi свiтовою лiтературою. Урок пройшов спокiйно, було декiлька питань про незрозумiлi слова. Про результати уроку можна буде говорити тiльки пiсля перевiрки зошитiв. Спостерiгала урок лiтератури, який провела Катя у паралельному класi. Виявляється, дiти ще щось пам'ятають про Лесю Українку, її життя та творчiсть. На уроцi вивчали бiографiю та вiрш "Давня казка" з використанням презентацiї, яка супроводжувалася музичним оформленням. Також складали iнформацiйне гроно: виписували характеристики образу весни. Усi види роботи були виконанi вчасно, цiкавi та зрозумiлi для учнiв.

пʼятниця, 2 грудня 2011 р.

Урок i планування

Провела урок мови у 8 класi. Учнi були налаштованi на роботу, можливо, тому що перший урок. Намагалася задiяти в роботi всiх. Пояснювала не тiльки теорiю, але й у яких ситуацiях, з якою метою вживаються цi речення. Багато часу витратила на актуалiзацiю знань та сприйняття нового матерiалу. Закрiплення провела не повнiстю. Самостiйне завдання на картках викликало в учнiв багато питань. Почали розбиратися у ньому докладнiше, згадали i попереднi теми з синтаксису, i з морфологiї. Тепер розумiю, що треба було краще пояснювати завдання. Учнi активно працювали, коли хтось не мiг вiдповiсти, iншi пiднiмали руки й допомагали.Якби в мене була можливiсть провести цей урок вдруге, я би змiнила послiдовнiсть вправ, почала би з бiльш легких. На жаль, дiлову гру я не використовувала, хоч це потрiбно для дипломної роботи. Пiсля цього ми з Оленою Дмитрiвною спланували урок з лiтератури за творчiстю Лесi Українки. На ньому я використаю презентацiю.

четвер, 1 грудня 2011 р.

Вчорашнi уроки у 8-А

Вчора провела з восьмикласниками вiкторини у формi презентацiї powerpoint. Тема - творчiсть Шевченка. Це був урок узагальнення. Розробляли гру всi разом: наш керiвник Олена Дмитрiвна Науменко, Катя i я. Знадобилися знання з IКТ. Катя теж провела таку гру на уроцi в паралельному класi. Учнiв об'єднували в три команди: "Запорожцi" , "Тарасiвцi" та "Гайдамаки". Вони змагалися навiть з якимось азартом, були дуже захопленi. Повеселила вiдповiдь учня на питання "Хто органiзував викуп Шевченка з крiпацтва" - "Цар Микола I".
Другий урок у восьмому класi був з мови. Вивчаються неозначено-особовi та узагальнено-особовi речення. На щастя, менi було легко згадати синтаксис, адже я цими реченнями користуюся в розмовi. На етапi закрiплення я використала гру: учнi повиннi були з'єднати частини прислiв'їв, якi є узагальнено-особовими реченнями.

вівторок, 29 листопада 2011 р.

Подивилася класний час про дружбу


Сьогоднi у мене гарний настрiй. Я подивилася класний час одногрупницi про дружбу. Анастасiя Сергiївна вибрала цiкавi вправи та iгри й удосконалила їх, користуючись цiнними вказiвками нашого керiвника. Зацiкавив психологiчний тест i мудра притча. Особливо сподобалася гра, коли дiти складали оголошення для рубрики «Шукаю друга» та вказували якостi, iнтереси, вiк друзiв. Незвичайною для мене була вправа, у якiй кожному треба було написати свої негативнi якостi, щоб у подальшому постаратися їх позбутися. Процесс розставання з негативними рисами характеру був цiкаво обiграний: папiрцi складалися до «коробки негативу», яка потiм має бути знищена.
Це був повноцiнний класний час (45 хвилин), на вiдмiну вiд мого, який тривав лише 30. До того ж, змiст мого классного часу був не настiльки цiкавим та захоплюючим для дiтей. Втiшає тiльки те, що я трохи бiльше працювала з наочнiстю.
Взагалi Настя спiлкувалася з дiтьми з позитивними емоцiями, з посмiшкою, виразно. Це, безперечно, передалося всiм присутнiм на класному часi. Так i треба. Адже професiї вчителя та актора дуже близькi. I якщо ми, вчителi, змушенi проводити той самий захiд вдруге, втретє, багато разiв, то можна вважати, що нас викликають на бiс.